Glas Venetië: Kunst, Techniek en Geheimen van de Glasmeesters

De kunst en de technieken van de oude glasbewerking van Venetië

Glasbewerkingstechnieken hebben verschillende namen, en als u deze namen kent, kunt u de geheimen achter het product en het harde werk van de meester die het tot een goed einde heeft gebracht, begrijpen.

Hieronder vindt u een lijst met technische namen die u in onze producten in de catalogus vindt, leer de kunst van glas door de juiste termen.
 
Geblazen: zoals de naam al doet vermoeden, breiden en vormen de ambachtslieden het glas en blazen ze lucht in een lang metalen vat dat ermee verbonden is, zoals de millenniumtraditie van het maken van glas voorschrijft.
Deze eeuwenoude actie, gecombineerd met de ervaring en vaardigheid van glasmeesters, transformeert eenvoudig glas in ware artistieke meesterwerken, uniek in zijn soort.

Decoraties: het wordt gekozen tijdens de ontwerpfase van het werk en kan variëren van een aanpassing van de glasrand tot het opnemen van kostbare bladgoud in de transparantie van het glas. In de praktijk zijn dit de toepassingen die door de meester op het oppervlak van het object zijn aangebracht om het uniek, kostbaar en onnavolgbaar te maken. 

ballon:
 de vakman gebruikt een metalen mal, met kleine piramidevormige punten met een vierkante basis langs het gehele binnenoppervlak van de omtrek.
Bij het blazen vult het glas de leegte volledig en geeft het een bijzonder optisch effect van gekruist reliëf.

Dennenappel: de meester begint met het gebruik van een metalen mal met een suggestieve vorm, met kleine piramidevormige punten met een vierkante basis langs het gehele binnenoppervlak. Bij het blazen drukt het metaal een kruisreliëfeffect uit op het glas.

Geslagen : dit is de techniek waarbij de vaardigheid en ervaring van een vakman op de proef worden gesteld. Gekenmerkt door een met de hand gesneden oppervlak, dankzij een slijpschijf, om talloze kleine schijnbaar onregelmatige tekens te maken.

Vliegende hand:deze uitdrukking duidt op de behendige en deskundige beweging van de hand van de meester-glasmaker bij het heet werken van een kostbaar glas.

Pulegoso: er wordt een schuimige pasta verkregen, vol onregelmatige luchtbellen, gegeven door de vereniging van de gesmolten pasta met een stof die deze reactie veroorzaakt. Pulegoso is zeldzamer in verlichting, zelfs als het door het effect van het licht opmerkelijke chromatische effecten kan verkrijgen.

Staven: ze kunnen eenkleurig zijn of worden gevormd met glaspasta's van verschillende kleuren, transparant of ondoorzichtig, voor oneindige variaties. Het glaselement is in doorsnede getekend en cirkelvormig. Het riet wordt meestal samengevoegd om te worden gesmolten en geblazen.Het resultaat is een object van verdere waarde, vanwege het uiteindelijke effect en de moeilijkheid van uitvoering.

Incalmo: bestaat uit de hete koppeling van twee vormen die langs hun omtrek worden geblazen, om in hetzelfde object de suggestieve ontmoeting van gedifferentieerde gebieden en, meestal, van verschillende kleuren te verkrijgen. Dit wordt beschouwd als een van de meest gecompliceerde processen.

Fasce: op een over het algemeen transparant centraal lichaam wordt een patroon van gekleurde draden, meer precies "Fasce" genoemd, heet gegoten. Na ze er zorgvuldig mee te hebben gemengd, bedekt het alles met een zeer dunne laag kristal, waardoor een onregelmatig en zeer effectief chromatisch ontwerp wordt verkregen.

Gegraveerd:
 het wordt uitgevoerd met een hardstenen slijpschijf, waarmee het koude oppervlak van het bijna voltooide object wordt gegraveerd, waarbij de tekening van de kunstenaar met absolute precisie wordt gevolgd.

Murrine:  een van de oudste, dateert zelfs uit de Romeinse tijd, teruggevonden in Murano aan het begin van het achtste decennium van de negentiende eeuw. Het bestaat uit de vereniging van glazen staven van verschillende kleuren in een vooraf vastgesteld ontwerp. Het geheel wordt vervolgens verwarmd tot één vat, dat precies in kleine schijfjes wordt gesneden. Ze worden in een precieze volgorde gerangschikt en vervolgens verwarmd, bewerkt en geblazen om de uiteindelijke vorm van het object te verkrijgen.

ondergedompeld: uitgaande van een geblazen of massief glas, maakt het het mogelijk om meerdere over elkaar heen gelegde lagen van verschillende kleuren te verkrijgen met een suggestief kleureffect. Het glas dat aan een vat is bevestigd, wordt ondergedompeld in smeltkroezen met glas van verschillende kleuren. Soms, om het decoratieve effect tussen de glaslagen te vergroten, voegt de meester insluitsels van bladgoud, andere metalen of met luchtbellen in.

Rigadin: het is een decoratie die wordt verkregen door de glazen bol in een vorm te blazen, meestal van brons, die driehoekige groeven heeft. Het glas in de mal wordt geribbeld en als het extra wordt gedraaid, wordt het de gedraaide Rigadin.

7 punten om de realisatie van een glaswerk uniek te maken

1e - Ontwerp en studie van het project

De Venetiaanse glasontwerpers schetsen de modellen op papier die vervolgens worden gemaakt door de handen van onze meesters. De ontwerpen kunnen de klassieke Venetiaanse traditie hervatten of nieuwe ideeën en stijlen voorstellen. De limiet ligt alleen in de geest van de maker.

2° Keuze en gebruik van waardevolle en kwalitatieve materialen

Alleen door een edel materiaal te kiezen waaruit vervolgens glas wordt verkregen, kan men een authentiek kunstwerk verwachten.
De ambachtslieden bereiden de glaspasta in fusie bij 1500 ° C en selecteren de poeders om in te kleuren. Het is een cruciaal moment voor het succes van het product en niets mag aan het toeval worden overgelaten.

3e beslissing van de gebruikte techniek

De techniek die voor de realisatie van ons werk moet worden gebruikt, is al in het project besloten, omdat de meester elke stap en elk geheim moet kennen om het werk op zijn best te maken.

4 ° Vormgeven aan het werk

Deze passage is de bekendste waar de ervaring en de vaardigheden van de leraar de baas zijn. Typisch in Venetië zijn de passages die het glas de vormen en kenmerken geven die we in het project wilden, ook live te bewonderen.
Een authentieke, ambachtelijke kennis, een millennium lang bewaard gebleven in de stad Venetië en van generatie op generatie doorgegeven tot op de dag van vandaag.

5e verbetering: kleuren en decoratie

De bekwame handen van de meester-ambachtslieden perfectioneren langzaam hun werk door met de hand patronen en harmonieën te creëren volgens de vereiste afwerkingen. Bloemen, bladeren, krullen in glas "bloeien" ook in verschillende gekleurde glazuren die het voltooide werk verfraaien.

6 ° Tempera en Malen

Het product is nog steeds heet en wordt vele uren in de "tempera", een lange koeloven, geplaatst totdat de temperatuur is gedaald en het klaar is om te malen. In deze laatste fase egaliseren en werken de ambachtslieden de glazen oppervlakken af ​​om het werk af te ronden.

7. Kwaliteitscontrole

De laatste controles worden uitgevoerd om er zeker van te zijn dat alles perfect in orde is, we gaan over op veilige en superbestendige verpakkingen.
Et voilà we hebben ons glasproduct klaar en af.

The Master of Glass - De vakman bij uitstek

Een meester wordt geboren uit de kennis van degenen die voor hem glas hebben bewerkt, dus kunst van jaar tot jaar, eeuw na eeuw groeit, ontwikkelt en verwerft lichaam, wil en techniek.
In de glaswereld zijn er geen scholen, alleen leraren: de oudste glasmeesters, bewaarders van een kennis die alleen door woord en daad wordt doorgegeven. Om zijn geheimen te beschermen.
Zozeer zelfs dat ten tijde van de Republiek van de Serenissima de glasblazers gemachtigd waren om buitengewone voorrechten en immuniteiten te genieten, maar verplicht waren de Republiek nooit te verlaten om hun kennis tussen Murano en Venetië te behouden.
Door de eeuwen heen zijn de meesters buiten de grenzen van het Venetiaanse grondgebied gegaan, zonder echter afstand te doen van de tradities van een handel tussen artistieke gevoeligheid en handmatige vaardigheden, waarvan alleen degenen die de perfecte balans begrijpen, voorbestemd zijn om meester te worden.

La Fornace: plaats waar glas wordt geboren en vorm krijgt

Deze plek vertegenwoordigt voor velen geen werkplek maar een thuis, een fabriek van creatieve prikkels die elke dag tot het hoogtepunt van het innerlijk brengt. De glasmeester is evenzeer een ambachtsman als een kunstenaar en als kunstenaar moet hij uitdrukken wat hij in zich heeft en dat kan hij door glas heen. De verwerking ervan is te vergelijken met het vertellen van een verhaal, het heeft een begin, een fase waarin het vorm krijgt en een einde, vaak met moraal. Het dagelijkse leven van glas vereist toewijding, geduld en constante toepassing. De meesters beginnen bij zonsopgang te werken en testen de sterkte van het glas. De instrumenten zijn al eeuwen hetzelfde en elke meester heeft zijn eigen instrumenten.

De meest gebruikte is het vat waarmee lucht in de ongrijpbare gesmolten massa wordt geblazen, die vervolgens snel wordt verwerkt met tangen, staven en scharen.

Technische meesters specialisten

Zoals eerder geschreven, heeft de meester een enorme culturele bagage en kennis bij zich en aangezien ze bovenal mensen zijn, is het praktisch onmogelijk om experts in alles te zijn, om deze reden benadert elke meester met veel toewijding een verwerkingstechniek die hem het meest betreft . en dat helpt hem om zich uit te drukken.

Met de tijd en toewijding begint de techniek een deel van zijn wezen te worden en stelt hem in staat zijn werken tot leven te brengen, zoals kroonluchters, glassculpturen of in alle vormen van verlichting.

De kleuren van het glas zijn de spiegel van de ziel van de meester

Er zijn veel kleuren die in het glas kunnen worden gebruikt om het een lichaam en een ziel te geven.
Maar wat bepaalt de kleur in plaats van een andere?
De externe temperatuur en vochtigheid van de omgeving, evenals het type koken, kunnen schaduwen en schaduwen beïnvloeden. De verandering verrijkt de eenkleurige variant met nog meer uniekheid, waardoor elk werk nog exclusiever wordt.
De hoge kwaliteit weerspiegelt de constante zoektocht naar perfectie en de passie voor innovatie die elke productiefase kenmerken, in een perfecte balans tussen handwerk en gedurfde creativiteit, ver van dwaze voorbijgaande rages.
Email Newsletter
Nieuwsbrief
  • Piva IT 04187360401
  • Tel.+39 0541-623760 (21 telefoonlijnen)
  • Maandag t / m vrijdag 8.30-17.00
  • Via del pino 21 - 47822
  • Santarcangelo di Romagna (RIMINI) Italy
  • info@viadurini.nl
  • +39 373 9005839 & SMS/WHATSAPP
  • De getoonde prijzen zijn inclusief BTW