Wat Maakt Het Glas van Venetië Uniek? De Beste Producten van de Grote Italiaanse Ambachtslieden

Murano-glas-leeuw-beeldHet glas van Venetië en Murano is wereldberoemd dankzij het hoogwaardige vakmanschap, met een eeuwenoude traditie. De kunst van Venetiaans glas zoals we die vandaag kennen, ontwikkelt zich tussen 1400 en 1800, met nog meer oude wortels die verwijzen naar de bewerking van glas uit de Romeinse en Byzantijnse periode.
In Murano, een eiland op een steenworp afstand van Venetië, een van de grootste bewoonde centra in de lagune, hoeft u maar een kijkje te nemen in een van de vele werkplaatsen van glasmeesters om een ​​duik in het verleden te nemen en zo een fascinerende sfeer binnen te gaan, typisch voor de Italiaans grondgebied; het vakmanschap van het geblazen glas  bewonderenen de afgewerkte producten, die enkele minuten of enkele uren kunnen duren om te maken, kom je in contact met een wereld waar we het niet alleen hebben over werk, maar over passie en geschiedenis, verbonden door de onverwoestbare band van de tijd.

Geschiedenis van Venetiaans glas

De oorsprong van glaskunst  in Venetië is verloren gegaan in de nevelen van de tijd. Archeologische opgravingen hebben fragmenten aan het licht gebracht die wijzen op de aanwezigheid van deze activiteit al in de zevende eeuw voor Christus, zowel op het eiland Torcello als op het eiland Murano. Het was echter in de twaalfde eeuw dat de kunst van Murano-glas verscheen als een georganiseerde productieactiviteit. In die tijd concentreerde de activiteit zich op het eiland Murano, totdat de Republiek de overdracht naar het eiland verordende van alle ovens die nog in het historische centrum in bedrijf waren, om veiligheidsredenen die vooral verband hielden met het risico op brand.Aangenomen mag worden dat de technieken later in Venetië meer werden verfijnd dan elders in Europa dankzij de handelscontacten die de Venetianen hadden met het Nabije Oosten en vooral met de landen van de oude glastraditie zoals de Feniciërs, de Syriërs en Egyptenaren.

De glasverwerking van Venetië

kroonluchter van muranoglasVenetiaans glas is sodisch, zoals in de oude mediterrane traditie. Het betekent dat soda wordt toegevoegd aan het silica, dat een zand is dat bestemd is om door smelten glas te worden, zodat het bij lagere temperaturen kan smelten. Potas, een alternatief voor soda, typisch voor de Scandinavische landen, genereert een briljant glas dat geschikt is voor slijpen en graveren (zoals Engels loodglas), maar niet voor het complexe warmbewerking, typisch Venetiaans.
Het mengen van de grondstoffen gebeurt 's avonds, aan het einde van de werkuren, en de voorbereiding van het materiaal duurt de hele nacht: de stabilisator (zoals calciumcarbonaat), bleekmiddelen of kleurstoffen worden toegevoegd aan de twee basisgrondstoffen . mogelijk de opacifiers.De nagalmoven smelt de grondstoffen op een temperatuur van ongeveer 1.400 ° en de glasblazers vinden het gesmolten materiaal in de ochtend, klaar om te modelleren. De glaspasta blijft kneedbaar tot een temperatuur van 500°. Het werk kan vervolgens koud worden afgewerkt door deskundige slijpers die overgaan tot schuren of andere afwerkingen; de figuratieve gravure wordt uitgevoerd in onafhankelijke ateliers, waar zeer gespecialiseerde decorateurs werken. Als de verwachte decoratie emaille is, gaat het object naar een specifiek laboratorium waar het schilderen en gloeien van het email wordt uitgevoerd.

De glasverwerkingstechnieken van Murano en Venetië

  • Emaille decoratie: het is een decoratief schilderij gemaakt van een materiaal dat is gevormd met dezelfde componenten van de glazen wand waarop het is aangebracht. Van islamitische en Byzantijnse afkomst ontwikkelde de kunst van het emailleren zich in Murano in de 13e eeuw.
  • Kroonluchters: van de middeleeuwen tot het begin van de achttiende eeuw was de cesendello het meest verfijnde verlichtingssysteem in huizen en kerken: het was een langwerpige houder, meestal hangend, gevuld met water en een toplaag van olie en voorzien van een lont. Een belangrijke nieuwigheid uit de 18e eeuw is de geboorte van het slot, de kristallen kroonluchter met kandelaars met geblazen glaselementen en gedecoreerd met veelkleurige glazen bloemen en hangende elementen: deze kroonluchter neemt vandaag de dag nog steeds een prominente plaats in in de productie.
  • Glasparels: de eenvoudigste zijn de conterie: ronde of scherpe kralen, verkregen door geperforeerde buizen te snijden die in de oven worden getrokken over een lengte van tientallen meters. De behendigheid wordt versterkt in het zogenaamde lampwork: een ongeperforeerde glazen stok wordt verzacht door de hitte van het vuur dat uit een fakkel komt, vervolgens wordt deze om een ​​metalen buis gewikkeld om de parel de gewenste vorm te geven en tenslotte gedecoreerd met polychroom glas.
  • Geblazen glas: de uitvinding van het blazen dateert uit de 1e eeuw voor Christus aan de oostkust van de Middellandse Zee en blijft de belangrijkste gebeurtenis in de hele geschiedenis van glas. Vooral in Venetië was blazen de geprefereerde techniek voor glasblazerijen op hoog niveau. Vanaf de Middeleeuwen hebben de Murano-meesters een buitengewone vaardigheid ontwikkeld in hot modelleren, nieuwe technieken uitvinden en vormen van aanzienlijke elegantie en grote verfijning voorstellen. Van de technieken is de belangrijkste het watermerk.
  • Murrina: een oude techniek, voorafgaand aan het blazen, werd het in de negentiende eeuw teruggevonden na bijna tweeduizend jaar inactiviteit. Het bestaat uit de warmteversmelting van de oven van monochrome tesserae of van secties van polychroom glasriet volgens een gepland ontwerp, om een ​​zeer kleurrijk glasachtig weefsel te verkrijgen.
  • Graveren: het wordt bij voorkeur op twee manieren aangebracht op kleurloos of licht gekleurd kristal: diamantpuntgraffiti en rolgravure.
  • Spiegels: in de afgelopen eeuwen werden de glasplaten die in Murano met de hand werden geproduceerd (verkregen door het openen van een geblazen cilinder) verwerkt in de Venetiaanse werkplaatsen van de spiegels. De traditie is bewaard gebleven en deskundige spiegelambachtslieden passen de meest verfijnde decoratieve technieken toe om de kwaliteit van oude artefacten te evenaren.
  • Beeldhouwkunst: sinds de jaren dertig van de vorige eeuw worden de technische problemen met betrekking tot het modelleren van zware massa's gloeiend glas geconfronteerd. Tegenwoordig neemt de sculpturale artistieke beweging waartoe enkele van de meest gewaardeerde Murano-meesters behoren, een fundamentele positie in op het gebied van de productie van Murano.
  • Glaswerk: sinds de middeleeuwen is het servies een typisch product van de Murano-glasfabrieken. Momenteel werken de meest bekende ontwerpers samen met glasfabrieken voor de realisatie van hedendaagse modellen.
  • Lampwork: het wordt uitgevoerd met behulp van een gekleurd glazen wandelstok die door een fakkel wordt verzacht met vuur als een halffabrikaat. Hiermee kunt u objecten in elke gewenste vorm maken.
Klik hier om de Venetiaanse glazen kroonluchters of sculpturen te ontdekken:
Producten die van belang kunnen zijn
Email Newsletter
Nieuwsbrief